Stosowana analiza potrzeb

Autorska metoda Fundacji Prodeste. Opiera się na filozofii i sposobie działania, które wypracowaliśmy w ciągu 15 lat istnienia Fundacji. Zrozumieliśmy, że wspieranie rozwoju nie jest tożsame z pracą terapeutyczną z dzieckiem.  

Celem tej metody nie jest wyleczenie z autyzmu, zminimalizowanie objawów autyzmu ani nawet dostosowanie do nieautystycznego otoczenia. Miarą sukcesu jest istotna poprawa jakości życia oraz uzyskanie optymalnych warunków rozwojowych, w których będziemy mogli wychować człowieka zdrowego niezależnie od neurotypu.

Choć powstała w odpowiedzi na potrzeby osób autystycznych, jest równie skuteczna wśród osób o typowym wzorcu rozwojowym, chorujących, zdrowych i tych, którzy mają zwyczajnie potrzebę rozwijania własnej samoświadomości i poprawiania jakości swojego życia.

 

Dla kogo?

Stosowana Analiza Potrzeb to metoda, którą skutecznie mogą wykorzystać osoby w różnych sytuacjach osobistych lub zawodowych. 
  • specjaliści zajmujący się osobami wymagającymi większego wsparcia
  • nauczyciele i edukatorzy
  • rodzice i dalsza rodzina
  • liderzy grup, kadra zarządzająca zespołami
  • osoby poszukujące możliwości indywidualnego rozwoju

założenia stosowanej analizy potrzeb

Czteroczynnikowy model cech

Stałość

potrzeby

Analiza

wzajemność

Stosowana Analiza Potrzeb opiera się na czteroczynnikowym modelu cech, do których należą:
stałość,
analiza,
potrzeby,
wzajemność.

Trzy pierwsze cechy stanowią fundamentalną bazę w podejściu do drugiej osoby lub w stosunku do samego siebie. Czwarty czynnik jest wartością dodaną, która sprawia, że SAP jest metodą cyrkularną, wpływającą na poprawienie jakości życia nie tylko osoby, której dotyczy, ale również osób z jej otoczenia. W tej relacji nie ma jednoznacznie określonego dawcy i odbiorcy oddziaływania wspierającego, ponieważ ukierunkowanie uwagi na potrzeby obejmuje wszystkich uczestników procesu.

pięć stopni

Stosowanej Analizy Potrzeb

Stosując SAP bierzesz na siebie rolę bezpiecznego i świadomego przewodnika. Nie jesteś sędzią ani nauczycielem. Podążasz przodem i pomagasz przejść przez nowe wyzwania. W tym celu konieczne jest przestrzeganie bezpiecznych pięciu stopni SAP, które zostały sformułowane i ustawione w określonej kolejności, tak aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkich osób zaangażowanych w proces.

Obserwacja

komunikacja

asekuracja

ochrona

prowadzenie

Trzy prawa SAP

Są to niezbywalne prawa wszystkich osób uczestniczących w procesie Stosowanej Analizy Potrzeb, niezależnie od wieku, wykształcenia, pozycji społecznej, struktury, etapu rozwoju, możliwości poznawczych i komunikacyjnych.

Prawo do wyrażania zdania

w każdej dostępnej formie

Prawo do wykonywania działań

inaczej niż większość

Prawo do samodecydowania

W Stosowanej Analizie Potrzeb najważniejszy jest człowiek. Metoda SAP nie została zbadana naukowo, jej skuteczności nie dowodzą tabelki ani wykresy. Co więcej, o jej efektywności z pełnym przekonaniem będziemy mogli powiedzieć zapewne dopiero w kolejnym pokoleniu. Wtedy bowiem będziemy mieć sposobność obserwowania jakości życia osób, które aktualnie są dziećmi wzrastającymi w rodzinach korzystających z SAP.

Dla kogo, od kogo?

Niekwestionowanym zasobem SAP jest czynnik wzajemności. Nie ma tu “dawcy” i “odbiorcy” wsparcia w rozumieniu innych metod i podejść. Stosując SAP zarówno specjalista jak i osoba wspierana mają możliwość bycia aktywnymi uczestnikami procesu i aktywnie kształtować swój dobrostan psychiczny.

Stosowana Analiza Potrzeb to metoda dzięki której możliwe jest wspieranie:

  • dzieci i osób dorosłych, 
  • osób w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością,
  • osób rozwijających się w typowy sposób oraz neuroatypowych (w spektrum autyzmu, z ADHD, z mutyzmem wybiórczym),
  • gdy rozwojowi towarzyszą doświadczenia chorób psychicznych, traumy, zaburzenia więzi, nieprawidłowo kształtująca się osobowość,
  • osób rozwijających się zdrowo, w zwyczajnej rzeczywistości, ale w polskiej kulturze, która nie wspiera umiejętności odczytywania swoich potrzeb,
  • osób, które chcą rozwijać swoje osobiste kompetencje, po to by poprawiać jakość swojego życia.

Poznaj twórców Stosowanej Analizy Potrzeb

dr Aśka Ławicka

Joanna Jakś

Aleksandra Oszczęda

Małgorzata Magusiak

Jakub Dyda

SAP w pigułce

„Spektrum autyzmu i Stosowana Analiza Potrzeb”

W tej książce spotkasz się z zagadnieniem rozwoju w spektrum autyzmu oraz z potrzebami. Te dwa zagadnienia – rozwój i potrzeby stanowią oś kształtowania się osobowości człowieka. Zdrowy rozwój może dokonywać się wyłącznie w sprzyjającym otoczeniu społecznym, w którym osoby bliskie potrafią wzajemnie odpowiadać na swoje potrzeby.

Fragment książki „Spektrum autyzmu i Stosowana Analiza Potrzeb”

„Przez lata różni ludzie, dzwoniący do nas pytali, jaką właściwie metodą pracujemy. Przez lata unikaliśmy odpowiedzi na to pytanie. Znajdziecie ją w tej książce. Właśnie trzymacie w rękach charakterystykę nie tylko rozwoju osoby w spektrum ale też tego, jak pracujemy i dlaczego. Nazwaliśmy tą metodę Stosowaną Analizą Potrzeb. Nie jest naukowa w sensie badań nad skutecznością. Jej skuteczność będziemy mogli potwierdzić za kilka lat, kiedy sprawdzimy ile młodych osób, dziś objętych wsparciem dorośnie bez poważnych zaburzeń emocjonalnych, psychicznych, osobowości.”

Fragment przedmowy autorstwa dr Joanny Ławickiej

 

 

 

Zacznij swoją ścieżkę SAP

Stopnie KURSU SAP

 

AKTUALNIE DOSTĘPNE:

 

Nie znaleziono żadnych wyników

Nie znaleziono szukanej strony. Proszę spróbować innej definicji wyszukiwania lub zlokalizować wpis przy użyciu nawigacji powyżej.

Entry Level – 18h

Moduł teoretyczny – wprowadza merytoryczne podstawy metody, zagadnienia rozwojowe i tematykę potrzeb.

Junior Level – 16h

Moduł praktyczny, self-experience w czasie którego uczestnicy mają możliwość dokonania własnego rozwoju samoświadomości potrzeb oraz doświadczenia skuteczności i efektów stosowania SAP

Intermediate Level – 14h

Moduł teoretyczny – SAP w pracy z drugim człowiekiem – wprowadzający techniki pracy indywidualnej w obszarze budowania samoświadomości i samoregulacji.

Advanced Level – 14h

Moduł praktyczny  – SAP w pracy z drugim człowiekiem – intensywny trening wykorzystania wiedzy teoretycznej w różnorodnych sytuacjach.

Senior Level – 16h +2h egzamin praktyczny

Trener SAP – Jak uczyć innych SAP? – Uczestnicy otrzymają i potwierdzą podczas praktycznego egzaminu kompetencje do kształcenia innych w zakresie Stosowanej Analizy Potrzeb.

Koszyk0
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy
0