Nauka zdalna

Zasobnik

Jesteśmy u progu zdalnej nauki, nie wiemy co ona przyniesie do naszego domu. Czy ulgę i spokój, czy też wręcz przeciwnie. Presję, narzucenie tempa, stres. Wpadła nam wczoraj (tak nam, bo miałyśmy internetowy meeting wieczorny dla higieny psychicznej) w ręce książka „Pochwała powolności”, którą napisał pan Carl Honore. Chciałyśmy podzielić się małym cytatem z tej lektury, który może stać się wsparciem, inspiracją i natchnieniem na nadchodzący czas.

„Utrzymywanie umysłu w stanie nieustannej aktywności jest kiepskim wykorzystaniem naszego najcenniejszego zasobu naturalnego. Owszem, mózg potrafi zdziałać cuda na wysokich obrotach. Będzie jednak w stanie zdziałać o niebo więcej, jeśli od czasu do czasu dostanie szansę, żeby zwolnić. Przestawienie go na wolniejszy tryb może zaowocować poprawą zdrowia, wewnętrznym spokojem, zwiększoną koncentracją i zdolnością do bardziej twórczego myślenia. Może obdarować nas tym, co Kundera nazywa „mądrością powolności”. […]
Odprężenie jest czymś, co często poprzedza Powolne Myślenie. Badania wykazują, że ludzie myślą w sposób bardziej twórczy, kiedy są w spokojnym, niespiesznym i wolnym od napięć nastroju, natomiast presja czasu działa na nich jak klapki założone na oczy. […]
Te odkrycia pokrywają się z moim własnym doświadczeniem. Rzadko kiedy momenty oświecenia zdarzają mi się w pełnym pośpiechu biurze lub podczas spotkania, na którym panuje atmosfera napięcia. Częściej mają one miejsce, gdy jestem w nastroju odprężenia – gdy leżę w wannie, gotuję lub biegam po parku. Najwybitniejsi myśliciele w historii bez wątpienia zdawali sobie sprawę z pożytków przestawienia umysłu na wolniejszy tryb. Karol Darwin mówił o sobie, że jest „powolnym myślicielem”. Albert Einstein słynął z tego, że potrafił godzinami przesiadywać w swoim pokoju na Uniwersytecie Princeton i gapić się przed siebie. ”

Dalej jest o tym, kiedy trzeba mieć świadomość konieczności przyspieszenia tempa i jak zachować w tym wszystkim równowagę. Być może to jest właśnie ten moment, kiedy można mentalnie spowolnić, by pozwolić naszym umysłom i umysłom naszych dzieci na kreatywne podchodzenie do tematu uczenia się. Oraz dla nas, o ile możemy sobie na to pozwolić albo właśnie z zewnętrznych przyczyn zostaliśmy w postawieni w sytuacji zwolnienia tempa – abyśmy dali sobie prawo do zmiany tempa i poszukali korzyści w aktualnej sytuacji.

Aleksandra Oszczęda, pedagog specjalny
Joanna Jakś, specjalista d.s. wsparcia rozwoju osób ze spektrum autyzmu
Autorki są mamami dzieci w spektrum autyzmu

No tags for this post.

utworzone przez | kwi 9, 2020

Zobacz więcej postów:

Nasze listy…

Listy... Z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka w roku 2017 i Międzynarodowego Dnia Kobiet w roku...

Potrzeba nam umysłów różnego rodzaju

Aby zobaczyć różnorodność w autyzmie nie trzeba odwagi, tylko otwartego umysłu, akceptacji i...

Plan aktywności kołem ratunkowym rodzica

#samoświadoma środa, czyli taki dzień w którym budujemy samoświadomość rodzica. Zastanawiałam się...

Myślenie obrazami

Od dwóch miesięcy przyglądam się treściom edukacyjnym serwowanym w ramach zdalnej edukacji....

Twoje dziecko nie wygląda, czyli o zaprzeczaniu diagnozie przez otoczenie

Zdaje się, że jest to doświadczenie znane wielu rodzicom, szczególnie tych, których dzieci „na...

Bajka o wozie i przyczepie

Jednym z moich głównych zajęć zawodowych, są konsultacje z innymi rodzicami dzieci w spektrum....

Autyzm, Zespół Aspergera – diagnoza.

Autyzm, Zespół Aspergera – diagnoza, czyli co warto wiedzieć, gdy przygotowujemy się do procesu...

Lato, autyzm i zmysły – co je łączy

Lato - autyzm i zmysły - co je łączy. Czy te słowa mają ze sobą związek? Czy są jakiekolwiek...

Limit czasu

Limit czasu - opowieść inspirowana kartką od Autystycznekartki. Czas. Od wieków zajmuje...

Nie rób tego kolejnym dzieciom

Jest rzecz przerażająca mnie okrutnie. Dorosły człowiek, który mówi:"bo gdyby to dziecko...
Koszyk0
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy
0