❓ Kim jest Rodzic – Szerlok ?
❓ Czy rozwiązując zagadki możemy lepiej dogadać się z naszym dzieckiem?
W poniedziałek patent na komunikację.
Cechą szczególną osób w spektrum autyzmu jest indywidualne kodowanie emocji. Zdarza się ono i osobom nieautystycznym. Dość popularne jest zjawisko uśmiechu, którym wyrażamy niepewność lub poddenerwowanie. Jednak w przypadku osób autystycznych, szczególnie dzieci, które nie nabyły jeszcze umiejętności społecznego maskowania się – kodowanie emocji może być bardzo dalekie od tego co mieści się w typowej normie.
Choćby takie kojarzone z autyzmem chodzenie na palcach. Pewna dziewczynka powiedziała mi:
– Wiesz czemu chodzę na palcach? Chodzę na palcach, bo jestem tak szczęśliwa, że chcę być bliżej nieba.
Na czym w tej sytuacji polega rola rodzica Szerloka?
Na znalezieniu powiązania pomiędzy zachowaniem dziecka i odczytaniem jego stanu emocjonalnego.
„Widzę, że chodzisz na palcach, myślę że jesteś teraz bardzo szczęśliwa”.
👉 Widzę, że… , myślę że…
To odczytywanie zachowania i nazywanie powiązanych z nim emocji jest kluczowe dla rozwoju emocjonalnego człowieka. Stajemy się wtedy jako rodzic lustrem społecznym dla naszego dziecka i skutecznie wspieramy jego rozwój.
Jak to przebiega? Pokażę Wam na prostym przykładzie z mojego życia.
Pierwszy raz od dawna wyjechałam na trzy dni. Moja wówczas niespełna 4 letnia córka, przez cały czas mojej nieobecności, była wzorem grzecznego i idealnego dziecka. Gdy weszłam do domu po powrocie, podbiegła i ugryzła mnie w rękę tak mocno, że przez kilka tygodni miałam ślad zębów.
Tego dnia udało mi się powstrzymać emocje własne, przytuliłam ją i powiedziałam:
„Widzę, że mnie bardzo mocno ugryzłaś, myślę że baaaaardzo, ale to baaaardzo tęskniłaś”.
Kiedy wróciłam do domu z kolejnego wyjazdu, moje dziecko przywitało mnie w drzwiach:
„Tak bardzo za tobą tęskniłam, że aż chcę cię gryźć!!!!!”.
Jednak nie ugryzła mnie. Zbudowała w sobie świadomość własnych emocji i mechanizmu ich wyrażania – chce mi się gryźć = TĘSKNOTA.
W patentowy poniedziałek zapraszamy Was:
BĄDŹ JAK SZERLOK!
Aleksandra Oszczęda, pedagog specjalny
Joanna Jakś, specjalista d.s. wsparcia rozwoju osób ze spektrum autyzmu
Autorki są mamami dzieci w spektrum autyzmu