Bądź jak Szerlok

Zasobnik

 Kim jest Rodzic – Szerlok ?
 Czy rozwiązując zagadki możemy lepiej dogadać się z naszym dzieckiem?
W poniedziałek patent na komunikację.

Cechą szczególną osób w spektrum autyzmu jest indywidualne kodowanie emocji. Zdarza się ono i osobom nieautystycznym. Dość popularne jest zjawisko uśmiechu, którym wyrażamy niepewność lub poddenerwowanie. Jednak w przypadku osób autystycznych, szczególnie dzieci, które nie nabyły jeszcze umiejętności społecznego maskowania się – kodowanie emocji może być bardzo dalekie od tego co mieści się w typowej normie.
Choćby takie kojarzone z autyzmem chodzenie na palcach. Pewna dziewczynka powiedziała mi:
– Wiesz czemu chodzę na palcach? Chodzę na palcach, bo jestem tak szczęśliwa, że chcę być bliżej nieba.

Na czym w tej sytuacji polega rola rodzica Szerloka?
Na znalezieniu powiązania pomiędzy zachowaniem dziecka i odczytaniem jego stanu emocjonalnego.
„Widzę, że chodzisz na palcach, myślę że jesteś teraz bardzo szczęśliwa”.

👉 Widzę, że… , myślę że…

To odczytywanie zachowania i nazywanie powiązanych z nim emocji jest kluczowe dla rozwoju emocjonalnego człowieka. Stajemy się wtedy jako rodzic lustrem społecznym dla naszego dziecka i skutecznie wspieramy jego rozwój.

Jak to przebiega? Pokażę Wam na prostym przykładzie z mojego życia.
Pierwszy raz od dawna wyjechałam na trzy dni. Moja wówczas niespełna 4 letnia córka, przez cały czas mojej nieobecności, była wzorem grzecznego i idealnego dziecka. Gdy weszłam do domu po powrocie, podbiegła i ugryzła mnie w rękę tak mocno, że przez kilka tygodni miałam ślad zębów.
Tego dnia udało mi się powstrzymać emocje własne, przytuliłam ją i powiedziałam:

„Widzę, że mnie bardzo mocno ugryzłaś, myślę że baaaaardzo, ale to baaaardzo tęskniłaś”.

Kiedy wróciłam do domu z kolejnego wyjazdu, moje dziecko przywitało mnie w drzwiach:

„Tak bardzo za tobą tęskniłam, że aż chcę cię gryźć!!!!!”.

Jednak nie ugryzła mnie. Zbudowała w sobie świadomość własnych emocji i mechanizmu ich wyrażania – chce mi się gryźć = TĘSKNOTA.

W patentowy poniedziałek zapraszamy Was:

BĄDŹ JAK SZERLOK!

Aleksandra Oszczęda, pedagog specjalny
Joanna Jakś, specjalista d.s. wsparcia rozwoju osób ze spektrum autyzmu
Autorki są mamami dzieci w spektrum autyzmu

No tags for this post.

kwi 9, 2020

Zobacz więcej postów:

Do czego mi diagnoza?

Do diagnozy dochodzimy w różny sposób i różne powody stają się impulsem do jej rozpoczęcia....

Jasper Jull i życie w rodzinie

Od rana po głowie biegają u nas myśli związane z Juulem. Nie wiemy kto z was i w jakiej ilości...

Jak budować odpornośc psychiczną?

Jak możesz budować swoją odpornośc psychiczną w kilku krokach? Odporność psychiczną możemy budować...

Nie rób tego kolejnym dzieciom

Jest rzecz przerażająca mnie okrutnie. Dorosły człowiek, który mówi:"bo gdyby to dziecko...

Nasze listy…

Listy... Z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka w roku 2017 i Międzynarodowego Dnia Kobiet w roku...

Idealny dom? Tylko na FB.

Wczorajsza grafika miała być wsparciem, żeby się nie rozjechać mentalnie. Mam nadzieję, że tak...

Prace domowe – perspektywa dziecka.

Prace domowe – perspektywa dziecka, to chyba temat znany większości dorosłych. Choć niektórzy z...

Zasady w życiu człowieka z Zespołem Aspergera

Zasady, w życiu człowieka z Zespołem Aspergera, mogą być postrzegane z dwóch punktów widzenia....

Limit czasu

Limit czasu - opowieść inspirowana kartką od Autystycznekartki. Czas. Od wieków zajmuje...

Twoje dziecko nie wygląda, czyli o zaprzeczaniu diagnozie przez otoczenie

Zdaje się, że jest to doświadczenie znane wielu rodzicom, szczególnie tych, których dzieci „na...
Koszyk0
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy
0