Bądź jak Szerlok

Zasobnik

 Kim jest Rodzic – Szerlok ?
 Czy rozwiązując zagadki możemy lepiej dogadać się z naszym dzieckiem?
W poniedziałek patent na komunikację.

Cechą szczególną osób w spektrum autyzmu jest indywidualne kodowanie emocji. Zdarza się ono i osobom nieautystycznym. Dość popularne jest zjawisko uśmiechu, którym wyrażamy niepewność lub poddenerwowanie. Jednak w przypadku osób autystycznych, szczególnie dzieci, które nie nabyły jeszcze umiejętności społecznego maskowania się – kodowanie emocji może być bardzo dalekie od tego co mieści się w typowej normie.
Choćby takie kojarzone z autyzmem chodzenie na palcach. Pewna dziewczynka powiedziała mi:
– Wiesz czemu chodzę na palcach? Chodzę na palcach, bo jestem tak szczęśliwa, że chcę być bliżej nieba.

Na czym w tej sytuacji polega rola rodzica Szerloka?
Na znalezieniu powiązania pomiędzy zachowaniem dziecka i odczytaniem jego stanu emocjonalnego.
„Widzę, że chodzisz na palcach, myślę że jesteś teraz bardzo szczęśliwa”.

👉 Widzę, że… , myślę że…

To odczytywanie zachowania i nazywanie powiązanych z nim emocji jest kluczowe dla rozwoju emocjonalnego człowieka. Stajemy się wtedy jako rodzic lustrem społecznym dla naszego dziecka i skutecznie wspieramy jego rozwój.

Jak to przebiega? Pokażę Wam na prostym przykładzie z mojego życia.
Pierwszy raz od dawna wyjechałam na trzy dni. Moja wówczas niespełna 4 letnia córka, przez cały czas mojej nieobecności, była wzorem grzecznego i idealnego dziecka. Gdy weszłam do domu po powrocie, podbiegła i ugryzła mnie w rękę tak mocno, że przez kilka tygodni miałam ślad zębów.
Tego dnia udało mi się powstrzymać emocje własne, przytuliłam ją i powiedziałam:

„Widzę, że mnie bardzo mocno ugryzłaś, myślę że baaaaardzo, ale to baaaardzo tęskniłaś”.

Kiedy wróciłam do domu z kolejnego wyjazdu, moje dziecko przywitało mnie w drzwiach:

„Tak bardzo za tobą tęskniłam, że aż chcę cię gryźć!!!!!”.

Jednak nie ugryzła mnie. Zbudowała w sobie świadomość własnych emocji i mechanizmu ich wyrażania – chce mi się gryźć = TĘSKNOTA.

W patentowy poniedziałek zapraszamy Was:

BĄDŹ JAK SZERLOK!

Aleksandra Oszczęda, pedagog specjalny
Joanna Jakś, specjalista d.s. wsparcia rozwoju osób ze spektrum autyzmu
Autorki są mamami dzieci w spektrum autyzmu

No tags for this post.

utworzone przez | kwi 9, 2020

Zobacz więcej postów:

Myślenie obrazami

Od dwóch miesięcy przyglądam się treściom edukacyjnym serwowanym w ramach zdalnej edukacji....

Zrelaksuj się!

Piątek. Czas relaksu. Dzisiaj w ramach polecanych pomysłów na relaks i odpoczynek zajęcia domowe....

Nasze listy…

Listy... Z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka w roku 2017 i Międzynarodowego Dnia Kobiet w roku...

Emocje – czy można być na nie przygotowanym?

Chociaż nie należę do osób szczególnie religijnych, to mam kilka ulubionych cytatów z Pisma...

Autyzm, Zespół Aspergera, komunikacja

Autyzm, Zespół Aspergera, komunikacja - czym się charakteryzuje, co warto wiedzieć? Kiedy myślę o...

Nie rób tego kolejnym dzieciom

Jest rzecz przerażająca mnie okrutnie. Dorosły człowiek, który mówi:"bo gdyby to dziecko...

Porządkowanie głowy

Nie wiem czy Wy też macie poczucie, że zmiana warunków egzystencji wpływa na wzrost ilości spraw,...

Wypalenie rodzicielskie

Śledząc rodzicielskie grupy tematyczne widzimy, że niezwykle ważnym jest poruszenie od dzisiaj...

Plany aktywności – narzędzie czy koło ratunkowe

W drugim dniu krążącym wokół tematu planów aktywności, chciałybyśmy trochę wprowadzić Was w to...

Twoje dziecko nie wygląda, czyli o zaprzeczaniu diagnozie przez otoczenie

Zdaje się, że jest to doświadczenie znane wielu rodzicom, szczególnie tych, których dzieci „na...
Koszyk0
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy
0