ADHD jako element neuroróżnorodności

Zasobnik

Październik, znany jako miesiąc świadomości o ADHD, stał się doskonałą okazją do zgłębienia tego tematu i zrozumienia, jak ważna jest prawidłowa diagnoza. W tym tekście przyjrzymy się wyzwaniom związanym z ADHD, znaczeniu diagnozy oraz możliwym strategiom wsparcia dla osób rozwijających się w tym wzorcu.

Diagnoza ADHD może być kluczem do zrozumienia

Diagnoza ADHD może być kluczowym momentem w życiu osoby, której towarzyszą wyzwania nadpobudliwości, impulsywności i trudności z koncentracją. Jest to nie tylko narzędzie pozwalające na lepsze zrozumienie siebie, ale również klucz do akceptacji i samoświadomości. Wczesna diagnoza umożliwia rodzicom dostrzeżenie wyzwań, jakie stoją przed ich dzieckiem, co jest niezbędne do zapewnienia mu odpowiedniego wsparcia.

Brak diagnozy jest często związany z nieświadomością otoczenia na temat objawów ADHD, co prowadzi do braku zrozumienia i błędnych ocen zachowania dziecka. W dorosłości, diagnoza może być trudniejsza do postawienia z powodu nakładania się objawów z innymi zaburzeniami psychicznymi. Dlatego tak ważne jest, aby dokonać właściwej oceny rozwoju od dzieciństwa.

Wpływ diagnozy i farmakoterapii na jakość życia

Otrzymanie diagnozy niekoniecznie oznacza natychmiastowe zmiany, ale znacznie ułatwia życie poprzez zrozumienie funkcjonowania własnego umysłu i ciała. Prawidłowa diagnoza otwiera drzwi do różnorodnych form wsparcia, w tym farmakoterapii i psychoterapii. Farmakoterapia, mimo że skuteczna, może wiązać się z niepożądanymi skutkami ubocznymi, dlatego ważne jest jej dokładne omówienie z lekarzem. Szczególnie osoby dysponujące diagnozą autyzmu oraz ADHD powinny zachować czujność i monitorować swoje reakcje na leki, ponieważ istnieją mechanizmy związane z polimorfizmami genetycznymi, które mogą powodować odmienne reakcje na leki wśród osób autystycznych. Również stosowanie leków bez elementu psychoedukacji nie będzie wystarczającym rozwiązaniem. Na jakość życia osoby z ADHD mają wpływ – otoczenie, własna samoświadomość, sieć wsparcia społecznego, właściwe wsparcie farmakologiczne. 

Warto pamiętać, że nie wszystkie trudności odczuwane w życiu osoby z ADHD muszą wynikać z tej diagnozy. Niektóre obszary mogą być problematyczne z zupełnie odrębnych powodów takich jak choroby zarówno psychiczne jak i somatyczne, doświadczenie traumy, niesprzyjające wydarzenia w życiu prywatnym czy nawet nadmiar stresu… to tylko niektóre z czynników obniżających jakość naszego życia niezależnie od ADHD. Szukanie pomocy powinno zawsze być ukierunkowane a specjaliści, którzy nas wspierają – psychoterapeuci, psychoedukatorzy, lekarze, powinni mieć na uwadze, że w pierwszej kolejności jesteśmy istotami ludzkimi, z ludzkimi problemami. Również wsparcie farmakologiczne dla osób z ADHD powinno być odpowiednio ukierunkowane. Leki stosowane w ADHD działają przede wszystkim na procesy uwagi i koncentracji. Jeżeli zauważamy, że przepisanymi lekami regulujemy sobie inne obszary życia np. nasz stan emocjonalny, procesy sensoryczne – powinniśmy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem w celu zweryfikowania adekwatności przyjmowania tych leków.

Strategie zarządzania ADHD

Osoby z ADHD często stają przed codziennymi wyzwaniami, które mogą się wydawać proste dla osób neurotypowych. Chaos w głowie, trudności z organizowaniem zadań czy obowiązków, mogą być jednak łagodzone poprzez odpowiednie strategie. 

  • Planowanie i prowadzenie list zadań, utrzymanie porządku oraz wprowadzenie rutyn mogą znacząco poprawić jakość życia. Choć brzmi to prosto, dla osoby z ADHD mogą stanowić prawdziwe wyzwanie. Korzystanie z planerów, aplikacji, narzędzi do organizowania, nie zawsze bywa skuteczne. Warto sprawdzać różne rozwiązania i pamiętać o tym, że one są po to by pomagać a nie służą do oceniania naszej skuteczności. 
  • Samoświadomość czyli znajomość własnego rytmu i stylu funkcjonowania, może pomagać skutecznie organizować codzienność. Osobie z ADHD może być łatwiej pracować w nienormowanym czasie pracy, niż w systemie jednostajnym. Niektóre osoby z ADHD wolą jednego dnia pracować bardzo dużo, co je mocno eksploatuje i następnego odpoczywać. Warto sprawdzać jakie są indywidualne preferencje każdej osoby i pogłębiać swoją samoświadomość w kontekście indywidualnych preferencji i cech osoby. Dobrze aby rozwój samoświadomości osoby z ADHD był wspierany również w obszarze odczytywania sygnałów zmęczenia i innych podstawowych potrzeb. Koncentracja uwagi wynikająca z hiperfokusu może wpływać na nadmierną eksploatację, a osoba z ADHD może mieć problem z skutecznym odpoczywaniem. 
  • Relaksacja, w postaci medytacji lub technik oddechowych, może również pomóc w zarządzaniu stresem. Koniecznie należy wybierać techniki relaksacyjne do własnych preferencji, nie każda metoda mindfulness będzie odpowiednia dla osoby z ADHD.  Kluczowe jest znalezienie dla siebie najbardziej efektywnych form regeneracji. Wiedza i edukacja na temat ADHD są niezwykle istotne dla zrozumienia własnych potrzeb i sposobu funkcjonowania.

To tylko niektóre z strategii, które mogą podnieść jakość życia osoby z ADHD. W przypadku każdego działania, które wprowadzamy w życie swoje lub bliskiej nam osoby (również naszego dziecka) powinniśmy pamiętać, że najważniejsze aby obrane strategie przede wszystkim były wspierające. Nie powinny być przymusem, nie powinny wywoływać frustracji, możemy, a nawet powinniśmy, do tych działań podchodzić elastycznie, gdyż to co służy nam jednego dnia – nie koniecznie będzie wspierające kiedy indziej.

ADHD: pomiędzy mitem a rzeczywistością

Współcześnie, ADHD bywa postrzegane jako cecha dodająca kreatywności czy inteligencji. Takie uogólnienia są jednak mylące i mogą prowadzić do niewłaściwych oczekiwań wobec osób z ADHD. Rozwijanie się w tym wzorcu wiąże się z indywidualnymi trudnościami, ale także z unikalnymi mocnymi stronami każdej osoby.

Podczas gdy wspieranie mocnych stron jest ważne, równie istotne jest unikanie tworzenia fałszywych mitów, które mogą narzucać niepotrzebne wymagania i zwiększać presję. To, co naprawdę ma znaczenie, to uznanie ADHD jako wzorca rozwojowego, który jak każdy inny, wiąże się ze specyficznymi wyzwaniami i możliwościami. Takie podejście sprawia również, że mamy szansę zauważyć indywidualne różnice pomiędzy każdym z nas wynikające z temperamentu, charakteru, cech jednostkowych. Unikamy więc tym samym nadmiernych uogólnień i stereotypów. To szczególnie istotne w przypadku gdy spojrzymy na temat szerzej i dostrzeżemy, że ADHD dotyczy także osób niepełnosprawnych intelektualnie.

Jeśli pragniesz zgłębić temat ADHD, warto sięgnąć po książki i e-booki, które oferują praktyczne porady i wsparcie. Warte polecenia są takie pozycje jak „Królowa rozproszeń. Jak porządkować życiowy chaos” autorstwa Terry Matlen oraz seria e-booków „Samodzielni w spektrum” – https://prodeste.pl/pakiet-samodzielni-w-spektrum/, którą znajdziecie w sklepie internetowym prodeste.pl/sklep. Pozwalają one lepiej zrozumieć, jak ułatwić sobie życie z ADHD.

10 rzeczy, które mogą być pomocne, gdy masz ADHD
  1. Tworzenie list zadań: Korzystaj z list zadań, aby uporządkować swoje myśli i pamiętać o codziennych obowiązkach. Krótkie, jasne listy pomogą Ci skupić się na najważniejszych zadaniach a przede wszystkim odciążą Twój umysł od konieczności nieustannego myślenia o nich.
  2. Ustalanie priorytetów: Rozpocznij dzień od zidentyfikowania najważniejszych zadań. Skup się najpierw na tym, co wymaga natychmiastowej uwagi, aby uniknąć przytłoczenia. Warto przy tym stosować techniki wizualne, które ułatwią Ci koncentrację. 
  3. Organizacja przestrzeni: Utrzymuj porządek w swoim otoczeniu. Rzeczy na swoich miejscach mogą pomóc zmniejszyć rozproszenie i poprawić koncentrację. Przygotuj stałe “mieszkania” dla najważniejszych przedmiotów – sprzątając odkładaj je do wyznaczonych miejsc. Szukanie zagubionych przedmiotów podnosi niepokój i lęk, więc zadbaj o swój komfort tworząc zaplanowaną przestrzeń. 
  4. Techniki relaksacyjne: Znajdź czas na relaksację, korzystając z medytacji, ćwiczeń oddechowych lub jogi. Regularne ćwiczenia relaksacyjne mogą redukować stres i poprawiać samopoczucie. Dobierz je zgodnie z własnymi preferencjami.
  5. Regularne przerwy: Dziel długie zadania na krótsze etapy, z regularnymi przerwami. To pomoże utrzymać koncentrację i unikać przeciążenia. Sprawi również, że duże zadania mogą stać się mniej przytłaczające, gdy rozłożysz je na etapy. Zyskasz poczucie sprawstwa i świadomość, że kończysz zadania.
  6. Zróżnicowana rutyna: Stwórz codzienną rutynę, ale pozwól sobie na elastyczność. Zorganizowane podejście pomaga, ale elastyczność zmniejsza uczucie przymusu. Jeśli wykonujesz pewne czynności regularnie – np. podlewasz kwiaty w poniedziałek i czwartek, to nic się nie stanie, jeśli jednego dnia zapomnisz lub nie możesz tego zrobić. Podobnie, jeśli sprzątasz np. łazienkę co tydzień, to ominięcie jednego sprzątania nie spowoduje, że poziom chaosu i brudu w tym miejscu cię przytłoczy, co może się stać, gdy zapomnisz o tym przez miesiąc.
  7. Planowanie przyszłego tygodnia: Poświęć chwilę na planowanie nadchodzącego tygodnia. Określ najważniejsze zadania i przygotuj się na ewentualne przeszkody. Sprawdź ile masz obowiązków, zaplanuj czas na odpoczynek, sprawdź czy w planie jest uwzględniony czas np. na przejazdy między różnymi miejscami.
  8. Znalezienie wsparcia: Nie wahaj się szukać pomocy u bliskich lub specjalistów. Rozmowa z terapeutą może przynieść wiele korzyści.
  9. Zarządzanie czasem online: Kontroluj czas spędzany w sieci. Naucz się jak i kiedy korzystasz z aplikacji w telefonie. Sprawdź do czego ci służą i czy na pewno korzystasz z nich w sposób korzystny dla ciebie.
  10. Samopoznanie i edukacja: Poznawaj swoje mocne strony i ograniczenia. Im więcej wiesz o sobie i ADHD, tym lepiej przygotujesz się  do radzenia sobie z wyzwaniami i  ochronisz się tam, gdzie może być dla Ciebie za trudno.

Czasem wrzuć na luz: wtedy gdy możesz, puść kontrolę i korzystaj z kreatywności i swobody, które przynosi Twój wzorzec rozwojowy.

Autor: Joanna Jakś we współpracy z Weroniką Ławicką, Leo Kowalikiem i Zuzanną Oszczędą
Grafika: Alicja Adach

utworzone przez | paź 31, 2024

Zobacz więcej postów:

Kontrola rodzicielska – czyli po co i komu limity na elektronikę.

Kontrola rodzicielska  - czyli po co i komu limity na elektronikę - dotyczy smartfonów, tabletów...

Plany aktywności – narzędzie czy koło ratunkowe

W drugim dniu krążącym wokół tematu planów aktywności, chciałybyśmy trochę wprowadzić Was w to...

Plan aktywności kołem ratunkowym rodzica

#samoświadoma środa, czyli taki dzień w którym budujemy samoświadomość rodzica. Zastanawiałam się...

Autyzm, Zespół Aspergera – diagnoza

Autyzm, Zespół Aspergera – diagnoza, czyli co warto wiedzieć, gdy przygotowujemy się do procesu...

Autyzm, Zespół Aspergera, komunikacja

Autyzm, Zespół Aspergera, komunikacja - czym się charakteryzuje, co warto wiedzieć? Kiedy myślę o...

Czy słyszysz swoje myśli?

Czy słyszysz swoje myśli? W tym tygodniu krążymy wokół diagnozy. Po co ją robić, czy przekazywać....

Nasze listy…

Listy... Z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka w roku 2017 i Międzynarodowego Dnia Kobiet w roku...

Idealny dom? Tylko na FB.

Wczorajsza grafika miała być wsparciem, żeby się nie rozjechać mentalnie. Mam nadzieję, że tak...

Lato, autyzm i zmysły – co je łączy

Lato - autyzm i zmysły - co je łączy. Czy te słowa mają ze sobą związek? Czy są jakiekolwiek...

Emocje – czy można być na nie przygotowanym?

Chociaż nie należę do osób szczególnie religijnych, to mam kilka ulubionych cytatów z Pisma...
Koszyk0
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy
0