III międzynarodowa konferencja Fundacji Prodeste: “Autyzm. Światłocienie”

Miejsce: aula główna UMK, ul. Gagarina 11

III międzynarodowa konferencja Fundacji Prodeste: "Autyzm. Światłocienie"

Wiecie, czym jest "światłocień"? Podążając za najbardziej popularnym w dzisiejszych czasach źródłem, jakim jest Wikipedia - światłocień to "technika malarstwa polegająca na różnicowaniu natężenia światła i eksponowaniu jego kontrastów". Taka właśnie będzie nasza III międzynarodowa konferencja. Pokażemy mnóstwo kontrastów, będziemy bawić się światłem padającym na spektrum.

Nie dajcie się zwieść temu sensualnemu opisowi. Na konferencję zaprosiliśmy wspaniałych prelegentów, którzy opowiedzą z pozycji naukowców, rodziców i samorzeczników o tym, jakie kontrasty możemy znaleźć w każdym zakamarku spektrum.

BILETY PROMOCYJNE:

Już od dzisiaj, do końca marca możecie zakupić specjalne, promocyjne bilety na trzydniowe spotkanie w spektrum. Poznajcie prelegentów z Polski, Niemiec, Czech, Izraela, Wielkiej Brytani, Serbii oraz Turcji. Zobaczcie perspektywy, jakich się nigdy nie spodziewaliście.

III międzynarodowa konferencja Fundacji Prodeste "Autyzm. Światłocienie"

to zaproszenie do niezwykłej, intelektualnejzmysłowej przygody. Od neurobiologicznych perspektyw tworzenia się wrażeń sensorycznych i emocji w mózgu człowieka, przez stimmingowe wariacje autystycznej kultury zahaczającej o wszystkie obszary życia - partnerstwo, seksualność, edukację, relacje w rodzinie, aż po niedotykaną dotąd w naszym kraju problematykę starzenia się osób ze spektrum. Będziemy wspólnie eksperymentować dotykając problematyki psychoterapii osób dorosłych, w oparciu o Transkulturową Psychoterapię Pozytywną, poszukując ukrytych potencjałów i strategii poprawy dobrostanu życia. Spróbujemy połączyć ze sobą ludzkie potrzeby, zdolności i wartości, które nie mogą istnieć bez wspierającej dłoni środowiska. Pokażemy perspektywę lekarzy, psychoterapeutów, socjologów, pedagogów i psychologów. Nie pominiemy rodziców, których głos pokaże nam znaczenie odwagi i człowieczeństwa w kontekście problemów edukacyjnych i wychowawczych, tak bliskich każdej ludzkiej istocie.

W końcu - zaprezentujemy punkt widzenia osób ze spektrum. Młodzieży, młodych dorosłych i tych nieco starszych. Z kilku krajów świata. Pokażemy, jak bardzo kultura wpływa na odczytywanie świateł i cieni w spektrum. Opowiemy o trudnościach w budowaniu związków, radościach bliskości fizycznej i ograniczeniach, które buduje wiek. Głos autystycznych samorzeczników to zawsze ważny element naszych konferencji. Tym razem przewędrujemy cały świat, pokazując obszary kolorowane każdą emocją i barwą.

Światłocienie, według Wikipedii, pozwalają realistycznie pokazywać wnętrze i tak komponować obraz, by uwydatniać perspektywę oraz dramaturgię rysowanych scen. Namalujemy neuroróżnorodność w obrazie dotychczas niespotykanym.

Zapraszamy

Poniżej - znajdziecie wykaz naszych prelegentów. Prawdopodobnie nie jest jeszcze kompletny. Widzimy kolejne ścieżki i całkiem szerokie drogi, gotowe do dalszego zagospodarowania. Tak, jak i Wy - czekamy. Jesteśmy pewni, że wkrótce nasza lista ostateczna prelegentów zostanie ustalona. O kolejnych osobach będziemy Was infromować  . Szczegółowy program konferencji ukaże się w marcu lub kwietniu.

Tymczasem

Zapraszamy. Przed Wami możliwość, opcja zakupu biletu na III międzynarodową konferencję naukową "Autyzm. Światłocienie" w wyjątkowej, promocyjnej sprzedaży, która potrwa do końca marca. Prosimy - zanim zdecydujecie się na zakup biletu - przeczytajcie dokładnie krótki, a treściwy regulamin promocji. Zwróćcie uwagę: po raz pierwszy, nasza konferencja będzie rozłożona na aż 3 dni.

Języki

Konferencja będzie prowadzona w językach polskim i angielskim. Do dyspozycji słuchaczy będzie pełne, dwukierunkowe tłumaczenie symultaniczne.

Miejsce

Konferencja odbędzie się na Uniwerystecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Dziękujemy Władzom Uniwersytetu oraz profesorowi Jackowi Błeszyńskiemu za ogrom wsparcia bez którego to niezwykłe wydarzenie nie doszłoby do skutku. Przy okazji - zerknijcie prosimy - na ofertę kulturalną i rozrywkową Torunia. Jesteśmy przekonani, że "po godzinach" znajdziecie także coś, co przykuje Waszą uwagę :-)

Imprezy towarzyszące

Tradycyjnie, zapraszamy  na nasz konferencyjny "bankiet" czyli całkiem niezbyt formalne spotkanie z wykładowcami i organizatorami w sobotni wieczór. Podczas bankietu - koncert muzyki renesansowej w wykonaniu Magdaleny Piekarczyk. Więcej informacji na temat bankietu:

Podczas całego czasu konferncyjnego, w holu Auli na ul. Gagarina, gdzie będą odbywały się obrady, będziecie Państwo mieli okazję oglądać dwie wystawy. Swoją przepiękną, pełną niezwykłej wrażliwości twórczość plastyczną zaprezentuje Maja Szcześniak, a niezwykłe, pełne pasji fotografie Mariusz Kosowski. Więcej informacji na temat wystaw i autorów:

Prezenterzy z zagranicy:

Prof. Enver Cesko

Prof. Enver Cesko

Prof. Enver Cesko, (Kosova) Mgr. psychologii, pedagogiki i psychoterapii

Enver Cesko jest licencjonowanym psychologiem klinicznym, certyfikowany fizjoterapeutą i psychoterapeutą Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej. Prezydent i założyciel Kosowskiego Stowarzyszenia Psychoterapii. Jest członkiem zarządu Europejskiego Stowarzyszenia Psychoterapii (EAP); członkiem zarządu Światowego Stowarzyszenia Psychoterapii Pozytywnej (WAPP); członkiem zarządu Światowej Rady Psychoterapii (ECP); członkiem Rady Europejskiego Stowarzyszenia Psychoterapii Ciała (EABP), posiadaczem ECP, WCP oraz akredytowanym terapeutą z Mind-Body Medicine, Washington DC. Był wykładowcą uniwersyteckim, obecnie pracuje w swojej prywatnej praktyce w Prisztinie w Kosowie i prowadzi międzynarodowe warsztaty szkoleniowe z zakresu Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej i psychoterapii ciała. Prowadzi szkolenia także w zakresie zarządzania stresem, przywództwa i budowania zespołu. Od 1999 roku prezentował swoje warsztaty i wykłady na ponad 20 Światowych i Europejskich Kongresach dotyczących psychoterapii. Opublikował ponad 150 różnych artykułów w profesjonalnych i popularyzatorskich czasopismach.

Chen Gershuni

Chen Gershuni

Autystyczny samorzecznik i zwolennik paradygmatu neuroróżnorodności. Prowadzi stronę "Hebrew Neurodiversity" na Facebooku i tłumaczy szczególnie interesujące artykuły na język hebrajski. Do 2009 roku pisał "Pamiętnik autystyczny", który został opublikowany w czasopiśmie "Maariv".
Wziął udział w filmie dokumentalnym "High Functioning" (Izrael, 2014). Od 2018 r. zasiada w radzie charytatywnej "Milestones for Life", która pomaga młodym osobom z autyzmem przejść do niezależnego życia. Brał udział w komitecie zarządzającym studiami akademickimi na Uniwersytecie Ben-Guriona, dotyczącymi konfliktu między populacją autystyczną a otoczeniem. Jest członkiem komitetu organizacyjnego pierwszej w Izraelu konferencji na temat autyzmu, która odbędzie się w 2019 roku. Niedawno zaczął pisać scenariusz komediodramatu o autystycznej społeczności. Prywatnie gitarzysta, kompozytor i autor tekstów piosenek.

Dorastał na śródziemnomorskiej równinie Izraela, w kuchni swojej babci, w której wspomnienia z przedwojennej Polski były żywe aż do XXI wieku. Nazwany "Chen" po swojej prababci Chanie, która zamordowana podczas II wojny światowej, pozostała w Polsce na zawsze.

PD Dr Konrad Lehmann

PD Dr Konrad Lehmann

Konrad Lehmann jest systemowym neurologiem pracującym nad plastycznością nerwową i neuronami społecznymi. Po studiach biologicznych w Bielefeld (Niemcy) i zdobyciu doktoratu w dziedzinie neurologii, od 2006 roku uczy i prowadzi badania w Jenie. Ponadto jest szanowanym pisarzem w dziedzinie neurobiologii i ekspertem w badaniach nad kreatywnością.

dr Ivan Kirillov

dr Ivan Kirillov

Dr IVAN KIRILLOV, MD, PhD
Twórca i właściciel Stress Surfing

DOŚWIADCZENIE:

  • 19 lat - psychiatra, psychoterapeuta
  • 18 lat - szkolenia korporacyjne
  • 15 lat - coaching dla kadry kierowniczej
  • 12 lat - Członek Zarządu WAPP
  • 12 lat - koordynuje Moskiewskie Centrum Psychoterapii Pozytywnej
  • 12 lat - Członek redakcji International Journal of Psychotherapy
  • 9 lat - doradztwo dla przedsiębiorstw w zakresie zarządzania kryzysowego zespołami międzykulturowymi

 

EDUKACJA:

  • Psychiatria, MD, PhD (Rosja, USA)
  • Psychodrama (Rosja)
  • NLP (Rosja)
  • Psychoterapia pozytywna (Niemcy)
mgr Monika Kozáková Pospíšilová

mgr Monika Kozáková Pospíšilová

Mgr Monika Kozáková Pospíšilová studiowała filozofię i nauki społeczne na Wydziale Nauk Humanistycznych i Edukacji na Politechnice w Libercu. Interesuje się ludzką psychiką i typologią osobowości. Zawsze chętna do zdobywania większej ilości informacji, odkrywania i rozumienia nowych koncepcji. W wolnym czasie uwielbia czytać, a także pisać - zarówno prozę, jak i literaturę faktu. W swoich pracach łączy pasję analizowania ludzkich umysłów z marzycielską wyobraźnią i motywami egzystencjalnymi. Niektóre z jej prac zostały opublikowane. Pracuje jako redaktor literatury oraz recenzent książek w Regionalnej Bibliotece Naukowej w Libercu. Od czasu do czasu pracuje również jako wolontariusz w różnych organizacjach non-profit.

BSc Cos Michael

BSc Cos Michael

Konsultant i samorzecznik osób ze spektrum oraz seniorów.

W wieku 50 lat, Cos otrzymała diagnozę autyzmu. Zajmuje się rozwijaniem nauki w zakresie problematyki spektrum i starzenia się. Wieloletnia liderka NAS Autism and Ageing workstream, nagrodzona za wyjątkowe zasługi dla dorosłych osób z autyzmem w 2014 roku. Cos jest często zapraszana do publicznych wystąpień, prezentując problemy seniorów, w Wielkiej Brytanii i za granicą, w tym w UNCPD. Jest konsultantką projektu Autism Spectrum, Adulthood and Aging. Zajmuje się badaniami w projekcie poprawy zdrowia starszych osób z autyzmem w Newcastle, Edynburgu i Londynie. W 2016 roku napisała artykuł wstępny do czasopisma "Autyzm": "Dlaczego potrzebujemy badań na temat autyzmu i starzenia się?". Jest także współautorem rozdziału "Posłuchaj ekspertów: autystyczni dorośli mówią nam, czego potrzebują", w książce Scotta Wright: "Zaburzeniu spektrum autyzmu w średnim i późniejszym życiu".

Cos pracował w BBC, National Sound Archive oraz w teatrze. Posiada licencjat z antropologii społecznej.

Stiof MacAmhalghaidh Âû

Stiof MacAmhalghaidh Âû

Maqqi dorastał w neuroróżnorodnej rodzinie. W 1980 roku samodzielnie zidentyfikował się jako osoba w spektrum autyzmu, co zostało potwierdzone klinicznie w 1998 roku. Od ponad 30 lat wspiera uczniów szkoł średnich oraz studentów, głównie pomagając osobom z autyzmem, dysleksją i ADD. Pracuje jako lider w Ânion od 2014 roku i jest zaangażowany w tworzenie organizacji wspierającej osoby ze spektrum oraz letniego festiwalu "StimFest Autistic" w Irlandii. Od wielu lat bada zjawisko stimmingu, prowadzi wykłady i warsztaty na ten temat. Wierzy, że stimming ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia autystycznego stylu życia.

Prezenterzy krajowi:

lek. Barbara Barteczka-Eckert

lek. Barbara Barteczka-Eckert

Lekarz specjalista psychiatra dzieci i młodzieży, specjalista seksuolog, certyfikowany diagnosta ADOS-2.
W gabinecie prywatnym w Poznaniu  i Poradni Zdrowia Psychicznego w Swarzędzu przeprowadza diagnostykę dzieci, młodzieży i dorosłych w kierunku spektrum autyzmu. Oferuje wsparcie osobom w spektrum autyzmu oraz ich rodzinom. Jako lekarz seksuolog zajmuje się zarówno edukacją, dotyczącą specyfiki seksualności, jak i pomocą w przypadku problemów w tej sferze, dla osób w spektrum autyzmu i ich partnerów.
W naszej Fundacji Basia wspiera nas w pracy zespołu diagnostycznego, na wyjazdach diagnostycznych oraz w opiece psychiatrycznej dla osób ze spektrum, wymagających specjalnego, lekarskiego zaopiekowania. Ponadto rozwijamy wspólnie projekty szkoleniowe i naukowe.
prof. Jacek J. Błeszyński

prof. Jacek J. Błeszyński

Jacek Jarosław Błeszyński jest profesorem nauk społecznych, doktorem habilitowanym zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Katedrze Psychopedagogiki Specjalnej Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Z wykształcenia pedagog wczesnoszkolny, logopeda dyplomowany, oligofrenopedagog, zajmujący się problematyką autyzmu i głębokich deficytów w rozwoju. Od sześciu lat jest kierownikiem Pracowni Badań nad Niepełnosprawnością Złożoną. Współtwórca oddziałów Karkowego Towarzystwa Autyzmu w Słupsku i Toruniu oraz dyrektor Katolickiego Ośrodka Adopcyjno – Opiekuńczego w Kwidzynie (1997-199) i twórca Diecezjalnego Ośrodka Adopcyjno – Opiekuńczego w Toruniu. Jest autorem publikacji zawiązanych z problematyką wspomagania dziecka i rodziny z dzieckiem z autyzmem
i głębokimi deficytami w rozwoju: Podstawy diagnozy dziecka z autyzmem (1996), Mowa i język dzieci z autyzmem. Wybrane zagadnienia (1998, 1999), Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem. Teoria – metodyka – przykłady (2004, 2006, 2008, 2011), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem (2005). Zajmował się  także funkcjonowaniem rodzin zastępczych, a w szczególności adopcyjnych: Kluczowe zagadnienia przysposobienia i funkcjonowania rodzin adopcyjnych (2003, 2005, 2010). Jest współautorem popularnego podręcznika Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (2006, 2008, 2010) oraz publikacji Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną (2008) i Terapia ruchowa a rozwój komunikacji osób autystycznych (2006). Najnowsze publikacje to Analiza różnicująca wybranych zespołów zaburzeń autystycznych. Zarys problemu (2010) oraz Autyzm a niepełnosprawność intelektualna. Skala Nasilenia Zaburzeń Autystycznych (2011) oraz wydane w 2012 roku Medycyna
w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie – trzy drogi, jeden cel. Tom I pod redakcją J. J. Błeszyńskiego, Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością p. red. J. J. Błeszyńskiego i K. Kaczorowska-Bray i p. red. D. Baczały J. J. Błeszyńskiego cykl książek Rozwój społeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ograniczenia i możliwości w zakresie kompetencji społecznych (2013);  Muzyka w logopedii (2014); Komunikacja w logopedii. Trzy drogi - jeden cel. Terapia, wspomaganie, wsparcie (2014); Metody komunikacji alternatywnych i wspomagających- wybrane zagadnienia (2014); Terapia logopedyczna (2014); Wczesna interwencja w logopedii (2015); J. Błeszyński, M. Orłowska Czas wolny jako środowisko życia – perspektywa pedagogiczna (2016), M. Orłowska, J. J. Błeszyński Czas wolny w służbie niepełnosprawnych (2018), Komunikacja-mowa-język osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (2018).

dr Bożena Chrostowska

dr Bożena Chrostowska

Pedagożka, animatorka, trenerka, doktor nauk humanistycznych, wykładowczyni w Katedrze Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego w Olsztynie. Aktywna inicjatorka i realizatorka działań, tworzących środowisko akademickie UWM świadome autyzmu i przyjazne osobom z autyzmem. Od października 2017 pełni na uczelni funkcję koordynatora ds. wsparcia edukacyjnego studentów i studentek z ZSA. Autorka publikacji naukowych dotyczących problematyki autyzmu w perspektywie pedagogicznej. Zaangażowana w działania Samopomocowej Grupy Rodziców i Opiekunów Osób z Autyzmem i Zespołem Aspergera w Olsztynie, realizuje różne inicjatywy na rzecz tej grupy rodziców. Szkoli kadrę pedagogiczną oraz uniwersytecką w zakresie wsparcia edukacyjnego uczniów/uczennic i studentek/studentów z ZSA. Na co dzień również współredaktorka literackiego zina, odpowiedzialna za dział poezji. Czasem pisze wiersze i opowiadania.

mgr Beata Chrzanowska-Pietraszuk

mgr Beata Chrzanowska-Pietraszuk

Pedagog specjalny-surdopedagog, bo chciała pomagać ( WSPS 1992); psycholog, bo chciała zrozumieć (UKSW 2001); psychoterapeuta systemowy, bo chce towarzyszyć (WTTS 2011) dorosłym w drodze do  zrozumienia ich dzieci.

Od zawsze tłumaczy  język dziecięcych zachowań, na słowa zrozumiałe dla dorosłych.

Prowadzi szkolenia dla rodziców, psychologów i nauczycieli z zakresu umiejętności wychowawczych, uczy rozumienia, tego co się z dzieckiem dzieje i co można zrobić, aby budować satysfakcjonujące relacje, rozwijać sprawczość i samostanowienie młodego człowieka.
Pracuje z dziećmi z trudnościami rozwojowymi i ukrytymi niepełnosprawnościami. Jest autorką programu terapeutycznego dla dzieci nadpobudliwych „Polubić ADHD”, w którym wzięło udział ponad 200 rodzin. Autorka książek o wychowaniu niezwykłych dzieci.
Prowadzi terapię dzieci i młodzieży oraz terapię rodzinną, a także psychoterapię dorosłych. Od 8 lat w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej  Uniwersytet dla Rodziców prowadzi grupę wsparcia dla rodziców dzieci, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, a od 3 grupę na facebooku „ADHD, Zespół Aspergera - wymagające dzieci, poszukujący rodzice.”

Na co dzień pracuje w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Uniwersytet dla Rodziców” oraz w Gabinecie Psychologicznym FILTROWA.
Prywatnie jest mamą dwóch dorosłych synów.

lek. Ewa Dobiała

lek. Ewa Dobiała

Ewa Dobiała: lekarz, specjalista psychiatra, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor-aplikant SN PTP, specjalista terapii środowiskowej, trener Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej. Ukończyła całościowe szkolenie z zakresu psychoterapii w Polskim Instytucie Ericksonowskim, szkolenia w Pomorskim Instytucie Neurolingwistyki oraz czteroletnie szkolenie z zakresu Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego Sekcji Psychoterapii oraz Psychiatrii Środowiskowej, World Association for Positive and Transcultural Psychotherapy (WAPP) oraz członkiem-założycielem Polskiego Stowarzyszenia Rozwoju Psychoterapii, w ramach którego prowadzi szkolenia na akredytowanych całościowych kursach w nurcie ericksonowsko-systemowym (PTP) oraz podejściu transkulturowej psychoterapii pozytywnej (WAPP) przygotowujących do certyfikatu psychoterapeuty (PTP/EAP). Kieruje Poradnią Zdrowia Psychicznego dla Dorosłych, Młodzieży i Dzieci, a także Oddziałem Dziennym Psychiatrycznym Rehabilitacyjnym dla Dzieci i Młodzieży w Lesznie. Współtworzy leszczyńską filię Fundacji Prodeste. Jest członkiem Zarządu Światowego Stowarzyszenia Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej w Wiesbaden. W pracy z pacjentem integruje doświadczenie kliniczne psychiatry z pracą psychoterapeutyczną, łącząc hipnoterapię ericksonowską z psychoterapią pozytywną, podejściem strategicznym i systemowym.

lek. Jacek Dobiała

lek. Jacek Dobiała

Specjalista neurolog, lekarz praktyk, twardo opierający się na Evidence Based Medicine. Na co dzień pracuje w Oddziale Neurologicznym z Pododdziałem Udarowym w Lesznie. Współpracuje też z Wielospecjalistycznym Zespołem Neuropsychiatryczno-Rehabilitacyjnym zajmującym się diagnozą i terapią osób ze spektrum autyzmu. Zagorzały przeciwnik szamaństwa i pseudoterapii.

mgr Marta Iwanowska – Polkowska

mgr Marta Iwanowska – Polkowska

Psycholożka, trenerka, coach’yca – Mama chłopca z Zespołem Aspergera

Od około 15 lat zajmuję się wspieraniem rozwoju innych i w biznesie i w życiu prywatnym. Prowadzę procesy indywidualne i warsztaty rozwojowe dotykające takich tematów jak odwaga, zaufanie, autentyczności, „bycie ludzkim w pracy” czy #nażyć. Moje główne „narzędzia pracy” z innymi to refleksja, uważność, poznanie, szacunek i docenianie, zmiana perspektywy, ale też poczucie humoru i zachwyt. Prywatnie jestem mamą dwóch wyjątkowych chłopców i żoną wyjątkowego męża. Prowadzę autorskie warsztaty „JA Rodzic AS’a” dedykowane rodzicom dzieci z spektrum, którzy chcą skupić się na swoim rozwoju osobistym, na swoich emocjach, na swoich postawach w relacji z dziećmi, ale nie tylko. Oswajam z nimi najtrudniejsze tematy przechodząc różne drogi -  od wstydu do odwagi; od poczucia zagubienia do poczucia mocy; od smutku do radości i zachwytu. Lubię ludzi, naturę, książki i śmiech. Pamiętam, żeby się #nażyć!

 

mgr Piotr Antoni Kargul

mgr Piotr Antoni Kargul

Z zawodu geolog, ale oprócz tego człowiek wielu pasji (wojskowość, militaria, meteorologia). O tym, że jest w spektrum dowiedział się dopiero w wieku 33 lat, kiedy postawiono mu kliniczne rozpoznanie autyzmu dziecięcego. Zwolennik podejścia do autyzmu, opartego o neuroróżnorodność. Kategorycznie sprzeciwia się ujmowaniu autyzmu jako choroby. Pokazuje, że z autyzmem można żyć zwyczajnie, jednak warto być świadomym swojej odmienności oraz podejmować aktywne działania na rzecz poprawy jakości własnego życia.

dr Agnieszka Kossowska

dr Agnieszka Kossowska

dr n. hum., wykładowca Politechniki Opolskiej, autorka książki "Duże sprawy w małych głowach", w której językiem dzieci opowiada o niepełnosprawności, współautorka scenariuszy zajęć lekcyjnych dot. edukacji włączającej, w roku szkolnym 2016/17 koordynatorka merytoryczna projektu „Wychowanie do nauczania włączającego” (Learning to include) dofinansowanego przez Departament Stanu Stanów Zjednoczonych w ramach Alumni Engagement Innovation Fund 2016. Absolwentka studiów podyplomowych Komunikowanie interpersonalne z językiem migowym (Państwowa Medyczna Wyższa Szkoła Zawodowa w Opolu) oraz Elementy metodologii badań empirycznych w medycynie i zastosowania statystyki w badaniach biomedycznych (Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Wydział Lekarski).

mgr Dorota Kawecka

mgr Dorota Kawecka

Magister sztuki, arterapeuta. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie. Posiada także doświadczenie teatralne i ukończone studium teatralne w Krakowie. W roku 2015 ukończyła podyplomowe studia z arterapii. Od 2012 roku współpracuje z Fundacją Prodeste w zakresie prowadzenia zajęć artystycznych dla dzieci i młodzieży z autyzmem oraz zespołem Aspergera podczas turnusów rehabilitacyjnych i kolonii. Autorka warsztatów dla dzieci i rodzin pt.: "wykorzystanie surowców wtórnych do budowania zabawek". Realizatorka działań w projektach edukacji kulturalnej.

dr Joanna Ławicka

dr Joanna Ławicka

Pedagog specjalny, doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Prezes zarządu Fundacji Prodeste od 2013 r. Autorka popularnej książki "Nie jestem kosmitą. Mam zespół Aspergera". W organizacji działa od początku jej istnienia. Niełatwa we współpracy, ciągle poszukuje nowych pomysłów i rozwiązań. Do swoich zdań podchodzi z prawdziwie morderczą wytrwałością. Wymagająca – przede wszystkim od siebie. Ukończyła Uniwersytet Adama Mickiwicza na kierunku Pedagogika Specjalna w Poznaniu oraz studia doktoranckie na wydziale Historyczno – Pedagogicznym w Opolu. Uczestniczyła w licznych szkoleniach, kursach, konferencjach naukowych. W roku 2016 reprezentuje Fundację na XI Autism-Europe Congress w Edynburgu.

Aktywna na polu zawodowym, w Fundacji koordynuje liczne projekty, prowadzi zajęcia warsztatowe dla osób z ASD oraz pracuje jako terapeuta na turnusach i koloniach. Prywatnie – człowiek z pasją, działa na rzecz rozwoju turystyki i kultury, wychowuje trzy córki.

Kowalik J. (2004) „Terapeutyczna rozmowa”: Autyzm nr 2/2004
Ławicka J. (2007) „Koncepcja diagnozy rozwojowej w terapii dzieci z autyzmem i pokrewnymi zaburzeniami rozwoju”: „Szkoła Specjalna” nr 5 (242) 2007
Ławicka J. (2008) „Profil Wczesnych Kompetencji Komunikacyjnych”: “Nasze Forum” nr 1-2 (2008)
Ławicka J. (2009) „Przetwarzanie bodźców płynących z wybranych kanałów sensorycznych. Nieprawidłowości istotne dla procesów uczenia się”: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Opolskiego
Ławicka J. (2010) „Terapeutyczne aspekty pogłębionych badań etiologicznych w diagnostyce zaburzeń ze spektrum autyzmu” w: Człowiek i autyzm” Red. J. Kocki, A. Kiciński. Lublin: Polihymnia 2010
Ławicka J., Maciej Krzywda-Pogorzelski (2011) „Trening matematyczny. Pokonaj dyskalkulię”. PWN, Poznań
Ławicka J., Maciej Krzywda-Pogorzelski (2011) „Eduterapeutica dyskalkulia”. PWN, Poznań
Ławicka J., Maciej Krzywda-Pogorzelski (2012) „Eduterapeutica Gimnazjum”. PWN, Poznań
Ławicka J. (2015) “Zastosowanie AAC w kształtowaniu samoświadomości osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu” w: B. Kaczmarek “Autyzm i AAC”
Ławicka J. (2016) "Nie jestem kosmitą. Mam zespół Aspergera". Seven Heroes, Wrocław

Weronika Ławicka

Weronika Ławicka

Kształcąca się artystka na kierunku projektowanie graficzne, pasjonatka psychologii, socjologii, pedagogiki, informatyki, matematyki oraz kotów. Czujnie obserwuje rzeczywistość oraz ludzi. Od paru lat wolontariuszka w Fundacji Prodeste, od dawna czynnie udzielająca się w internecie oraz na konferencjach jako przedstawicielka osób w spektrum, od niedawna autorka bloga o autyźmie i nastoletnim życiu z nim: "Made in Abyss". Raczej cicha niż żywiołowa, preferuje minimalizm oraz abstrakcje, zawsze ma dookoła chaos nad którym jednak panuje. Zdiagnozowane w dzieciństwie całościowe zaburzenia ze spektrum autyzmu oraz ADHD.

Kosma Moczek

Kosma Moczek

Informatyk z zawodu, fotograf analogowy z zamiłowania, dziwak z natury, skrzypek amator, entuzjasta żeglarstwa na każdym akwenie większym od 1m². Człowiek renesansu, były pijak, certyfikowany geniusz. Obrońca tych, którzy sami bronić się nie mogą; rzecznik tych, którzy sami nie potrafią się wypowiedzieć. Żywy dowód na to, że autyzm i ekstrawersja stanowią mieszankę wybuchową.

lic. Weronika Miksza

lic. Weronika Miksza

Z wykształcenia dziennikarka, studentka ostatniego roku SUM na kierunku politologia ze specjalnością zarządzanie zasobami ludzkimi na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Redaktorka portalu niebieska-fala.pl będącego projektem poznańskiej Fundacji Aktywnych FURIA traktującego o różnych odcieniach spektrum autyzmu na terenie Poznania i Wielkopolski, wolontariuszka poznańskich fundacji działających na rzecz osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: Fundacji FIONA i Fundacji Aktywnych FURIA. Zawodowo - referentka ds. współpracy międzynarodowej w Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej w Poznaniu. Prywatnie – neuronietypowa narzeczona neuronietypowego Jerza i przybrana „matka” mocno nadwrażliwego sensorycznie jeża afrykańskiego. Miłośniczka podróży bliskich i dalekich (także w głąb siebie), języków obcych i wschodnich sztuk walki. Rzeczniczka „normalności w neuroróżnorodności”.

mgr Aleksandra Oszczęda

mgr Aleksandra Oszczęda

Pedagog specjalny, muzykoterapeuta. Ukończyła Akademię Muzyczną w Łodzi oraz pedagogikę specjalną  w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu. Od 2009 r. prowadzi terapię osób ze spektrum autyzmu w nurcie kognitywnym. Do obszaru jej szczególnych zainteresowań należy poszukiwanie skutecznych  technik rozwijania samoświadomości i myślenia społecznego dla osób w każdym wieku. Autorka rozdziału „Przydatność eksperymentalnych próbek zadaniowych w procesie diagnozy dzieci z podejrzeniem ASD” w książce „Człowiek i autyzm” pod red. J. Kockiego, A. Kicińskiego. W latach 2016-2017 koordynatorka i trener projektu "Muzeum przyjazne osobie z autyzmem".

mgr Ula Ratajczak

mgr Ula Ratajczak

Konsultant Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej, w trakcie kursu zaawansowanego, pedagog specjalny, neurologopeda, mediator rodzinny. Członek zarządu Fundacji Prodeste. Specjalizuje się w psychoterapii dorosłych osób z autyzmem oraz terapii par. Ukończyła kurs Dziecięca neurologopedia kliniczna w świetle współczesnej wiedzy neurofizjologicznej – strategie postępowania diagnostyczno terapeutycznego wg standardów NDT-Bobath oraz International School of Developmental Baby Massage & Movement w Londynie ze specjalizacją – instruktor masażu niemowlęcego. W trakcie kształcenia się w studium terapii par w Katowickim Instytucie Psychoterapii. Realizatorka zajęć i warsztatów w ramach projektów: Fundacji Generator "Mój przyjaciel film". Koordynator programu Festiwalu Filmowego OutFilm, dofinansowanego przez MKiDN. Prowadzi spotkania specjalistyczne, warsztaty, zajęcia terapeutyczne i wychowawcze na turnusach rehabilitacyjnych i koloniach. Od wielu lat - trener na szkoleniach Fundacji Prodeste. 

Olga Wojdak

Olga Wojdak

Studentka zootechniki, od 2009 czynna edytorka polskojęzycznej Wikipedii, od kilku lat również administrator, w momencie uzyskania uprawnień najmłodszy w projekcie. Prócz edytowania Wikipedii, a raczej na pierwszym planie, jej hobby jest ornitologia - najlepiej jednak, gdy te dwie pasje łączą się w całość. Interesują ją bardziej informacje czysto encyklopedyczne oraz bezpośredni kontakt ze zwierzęciem, niż stereotypowe połączenie lornetki i aparatu (nuda!). Self-adwokat w przestrzeni spektrum autyzmu, ADHD oraz zaburzeń depresyjnych i lękowych. Przeciwniczna martyrologicznego przedstawiania spektrum autyzmu i pseudonauki.

Katarzyna Schrödinger.

Katarzyna Schrödinger.

Katarzyna Schrödinger. Pionierka samorzecznictwa w Polsce, autorka historycznego i kultowego dla wielu bloga oraz e-booka Koci Świat ASD. Z zawodu informatyczka, zawód wykonywany (obecnie) - mama rocznego, pełnego rozumu i godności dżentelmena Lelka. Bardzo lubi spać, spędzać czas na wędrówkach, obserwować ruch lotniczy i kolejowy a także uczyć się języków obcych.

Kinga Adrianna Krowiranda

Kinga Adrianna Krowiranda

Studentka Inżynierii Leśnictwa. Zainteresowana literaturą, kinem, muzyką, rzeźbą, rysunkiem, szyciem, długimi wędrówkami, językoznawstwem oraz wszystkim, co w danym momencie jest atrakcyjne i przykuwa uwagę. Szczególnym względem darzy lalki BJD (Ball Jointed Dolls) dla których szyje ubrania i wykonuje peruki. Nierzadko realizuje kilka pasji w jednym momencie. Od niedawna zdiagnozowana jako kobieta w spektrum autyzmu, od dawna posiada diagnozę dysleksji. Dużą część dzieciństwa i wieku nastoletniego słyszała, że ze swoich "dziwnych" zachowań niebawem wyrośnie. Nie wyrosła - nauczyła się z nimi żyć i dąży do uświadamiania innym, że z autyzmu się nie wyrasta (ani się go nie leczy). Aktualnie udziela się w internetowym świecie, opowiada o swoim życiu i doświadczeniach z niego płynących. Podkreśla dostrzeganie człowieka w człowieku, zauważanie jego potrzeb i emocji. Zwraca uwagę na wielkie znaczenie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji.

dr Renata Stefańska – Klar

dr Renata Stefańska – Klar

Renata Stefanska-Klar, PhD, jest psychologiem praktykiem oraz naukowcem, specjalistą d.s.autyzmu od lat 80. autorką wielu badań i publikacji. Obecnie jakoemerytowanypracownik akademicki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nadal wykłada przedmioty związane z psychologią na kilku uniwersytetach oraz jest aktywnym niezależnym badaczem w dziedzinie psychologii wychowawczej i rozwojowej oraz pozytywnej psychologii klinicznej i zdrowia,,  szczególnie w obszarze psychologicznych aspektów dobrostanu osób o rzadkich cechach osobowościowych, w tym z autystycznym wzorcem rozwoju i funkcjonowania oraz 

innymi przejawami neuroróżnorodności.  Aktualnie jest zaangażowana w projekty badawcze: „Dobrostan psychiczny i neuroróżnorodność” oraz „Różnice płci / płci w stanie spektrum autyzmu (ASC) i ich konsekwencje”. Dr Renata Stefańska-Klar rozwinęła zawodową praktykę w zakresie doradztwa, diagnostyki i terapii psychologicznej oraz wsparcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych z ASD, jak również dla dzieci i młodzieży z problemami emocjonalnymi i behawioralnymi oraz ich dla rodzin. Współpracuje z instytucjami i organizacjami oferującymi usługi dla osób z ASD oraz z trudnościami emocjonalnymi i społecznymi oraz ich rodzinami. Angażuje się we wspólnotowe inicjatywy edukacyjne dotyczące problemów ze zdrowiem psychicznym, profilaktyki zdrowia psychicznego oraz tego, w jaki sposób rodzina i szkoła mogą wspierać pozytywne zdrowie psychiczne, pozytywny rozwój, dobre samopoczucie i psychiczną odporność/prężność u dzieci i młodzieży, zwłaszcza należących do populacji neuroodmiennych i w grupach dotkniętych dysfunkcjami. Dr Renata Stefańska-Klar jest aktywnym członkiem wielu towarzystw naukowych i organizacji, takich jak:  American Psychological Association APA, AutismEurope, American Association on Intellectual and Developmental Dissabilities-AAIDD, Association for Psychological Sciences- APS, International Network on Personal Meaning, European Network fo Social and Emotional Competence-ENSE, Society for the Teaching of Psychology, International Society on Early Intervention-ISEI, Stowarzyszenie Puente DelArte, Cieszyńskie Stowarzyszenie Ochrony Zdrowia Psychicznego “Więź”

 

dr Joanna Kossewska

dr Joanna Kossewska

Joanna Kossewska, psycholog, adiunkt w Katedrze Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Specjalista w zakresie psychologii rehabilitacyjnej. W pracy badawczej zgłębia problematykę całościowych zaburzeń rozwojowych oraz funkcjonowania osób z uszkodzeniem słuchu.

Autorka lub współautorka publikacji naukowych dotyczących psychologicznych i pedagogicznych kontekstów autyzmu. Koordynator lub realizator międzynarodowych projektów, których celem było i jest wypracowanie narzędzi wspomagania rozwoju osób z ASD, ich rodzin i/lub nauczycieli. Inspiruje studentów do działań społecznych i naukowych w ramach Studenckiego Koła Naukowego Wspierania Osób z Autyzmem, którego jest opiekunem od 2011. Zaangażowana w działalność organizacji pozarządowych na rzecz osób z ASD (członek Zarządu Krakowskiego Oddziału Krajowego Towarzystwa Autyzmu w latach 2006-2015). Redaktor naczelna czasopisma Annales Universitatis Paedagogicea Cracoviensis. Studia Psychologica oraz członek redakcji innych periodyków.

 

dr Michał Tadeusz Handzel

dr Michał Tadeusz Handzel

OSPPE, doktor teologii w zakresie filozofii chrześcijańskiej (PWT we Wrocławiu), lic. naukowy teologii praktycznej (PWT we Wrocławiu), mgr psychologii pastoralnej (PAT w Krakowie); członek zwyczajny: The International Society for the Study of Occasionalism, Polskiego Towarzystwa Teologicznego (Sekcja Filozoficzna); Polskiego Towarzystwa Tomasza z Akwinu; członek korespondencyjny The Spinoza Society of Canada; współpracownik Naukowo-Pedagogicznego Centrum Skoworodoznastwa działającego przy Państwowym Pedagogicznym Uniwersytetecie im. Hryhorija Skoworoda w Perejasławiu Chmielnickim (Ukraina); wykładowca historii filozofii i metafizyki w Wyższym Seminarium Duchownym Zakonu Paulinów; interesuje się myślą Hryhorija S. Skoworody, etyką tomistyczna, filozofią języka, filozofią umysłu oraz teologią naturalną. Pozanaukowo: ksiądz rzymskokatolicki pracujący duszpastersko przy Bazylice Mniejszej na Skałce w Krakowie, członek Stowarzyszenie Na Rzecz Osób z Zespołem Aspergera i Ich Rodzin „jestem ZA”.

mgr Aleksandra Rumińska

mgr Aleksandra Rumińska

Połowa autystycznego duetu rodzicielskiego, mama dwóch synów ze spektrum autyzmu. Z wykształcenia specjalista d.s. poradnictwa rodzinnego, obecnie rozwija kompetencje z zakresu pedagogiki.

mgr Marek Stankiewicz

mgr Marek Stankiewicz

Biolog terenowy z powołania, fotograf z pasji życiowej. Jak sam mówi - "jestem Aspie, mam zespół Aspergera, ASD, jestem w spektrum autyzmu - jakkolwiek to zwać."

Przez fotografię i swojego bloga "Photography and Asperger" stara się pokazać ludziom jak widzi i odbiera świat. Od pewnego czasu zajmuje się również pomaganiem osobom z autyzmem - między innymi pracuje, jako pedagog (ukończył oligofrenopedagogikę) w szkole dla dzieci z ASD.

Justyna Sujata

Justyna Sujata

Justyna ma niecałe 22 lata i zdiagnozowany autyzm dziecięcy (chociaż oczywiście, dzieckiem nie jest). Zawodowo zajmuje się tłumaczeniami na angielski i z angielskiego tekstów, głównie o tematyce turystycznej. Lubi podróżować i oglądać filmy - zarówno w kinie jak i w domowym zaciszu. Ceni sobie kontakt z przyrodą. Nie znosi, kiedy inni myślą stereotypami i mają przed nią coś do ukrycia.

 

mgr Krzysztof Tokarski

mgr Krzysztof Tokarski

Psycholog (UG 2009), wykładowca (WSB Gdańsk), trener, szczęśliwy tata, a także miłośnik Gdańska, w którym mieszka od urodzenia

Od 10 lat prowadzi szkolenia. Od kilku lat współpracuje z Ośrodkiem Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych prowadząc szkolenia dla szkół i przedszkoli z tematów związanych z autyzmem, edukacją włączającą, rozwiązywaniem konfliktów, radzeniem sobie z trudnymi uczniami. Prowadzi również gabinet psychologicznym. Jego celem jest poprawa jakości życia osób z autyzmem przez zwiększanie świadomości i kompetencji ludzi skupionych wokół autyzmu: nauczycieli, rodziców, psychologów, pedagogów i terapeutów.

Prywatnie - szczęśliwy ojciec dwójki chłopców. W 2014 roku zdiagnozowano u niego zespół Aspergera, rok później u jego starszego syna. Od 5 lat prowadzi blog i fanpage na facebooku – „Asperger i życie z zespołem Aspergera”, natomiast od niedawna - kanał edukacyjny na YouTube poświęcony psychologii oraz spektrum autyzmu.

mgr Monika Szubrycht

mgr Monika Szubrycht

 Z wykształcenia polonistka, dziennikarka, neurologopedka, wykładowczyni Krakowskiego Instytutu Rozwoju Edukacji. Prowadzi w Interii serwis „Mam Dziecko”. Laureatka Nagrody Dziennikarzy Małopolski w kategorii: dziennikarz specjalistyczny. Autorka raportu Autyzm: Bliski Daleki Świat.

 

dr Barbara Winczura

dr Barbara Winczura

dr nauk humanistycznych, pedagog specjalny w zakresie resocjalizacji, oligofrenopedagog, dyplomowany specjalista w dziedzinie diagnozy i terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu (ASD), diagnosta i terapeuta dzieci z trudnościami w rozwoju i zachowaniu oraz dzieci przewlekle chorych, nauczyciel i specjalista edukacji i terapii dzieci z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością.

Od 20 lat prowadzi badania naukowe o obszarze problematyki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD), wczesnego wykrywania autyzmu oraz wspomagania rozwoju małych dzieci z zaburzeniami w rozwoju, teorii umysłu w autyzmie, zarówno w aspekcie badawczym, jak i terapeutycznym, a także zaburzeń łączonych (współchorobowości) w obszarze psychopatologii rozwoju dzieci i młodzieży. Posiada certyfikat narzędzia ADOS-2 do diagnostyki klinicznej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Jest Autorką bądź współautorką wielu publikacji książkowych oraz licznych artykułów z zakresu psychopatologii rozwoju dziecka, szczególnie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), zaburzeń emocjonalnych, zaburzeń w komunikacji, zaburzeń zachowania, zaburzeń łączonych, oraz problematyki dzieci zagrożonych niepełnosprawnością rozwojową w aspekcie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka. Jej książka: „Emocje dzieci i młodzieży z zaburzeniami w rozwoju i zachowaniu” zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie KSIĄŻKA na LATO 2017 r. (nagroda jury), a w dalszym etapie zyskała tytuł - Najlepszej Książki ROKU 2017 r. (nagroda internautów) na wortalu Granice.pl

Prowadzi liczne wykłady otwarte, seminaria i konsultacje dla rodziców, nauczycieli i terapeutów, współpracuje ze stowarzyszeniami i fundacjami na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Jest autorką pierwszego, otwartego seminarium poświęconego funkcjonowaniu, wychowaniu i terapii osób ze spektrum autyzmu, adresowanego do rodziców, rodzeństwa i wszystkich bliskich osób dzieciom z autyzmem – „MAMO, TATO! Proszę, zrozum mój autystyczny świat….” (Wrocław, 2014 r.). Ma doświadczenie w edukacji, terapii indywidualnej i grupowej osób z ASD. Od czterech lat współtworzy Centrum Wspierania Rozwoju Dzieci z Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu "Niebieski Latawiec", gdzie w Terapeutycznym Punkcie Przedszkolnym najbardziej ceni sobie chwile spędzone z dziećmi, gdyż od nich uczy się najwięcej.

 

mgr Agnieszka Warszawa

mgr Agnieszka Warszawa

Informatyk, self-adwokat w przestrzeni autyzmu, osoba z zespołem Aspergera. Uważa, że świat jest przegadany. Preferuje alternatywne formy komunikacji i wyrazu. Z wykształcenia projektant i plastyk, obecnie informatyk medyczny w Poradni Zdrowia Psychicznego. Pasjonatka ideologii Star Trek oraz fizyki, neurologii, neuropsychologii i muzyki klasycznej.

mgr Adam Wrzesiński

mgr Adam Wrzesiński

Absolwent matematyki i oligofrenopedagogiki z Arteterapią UŚ w Katowicach. Popularyzuje matematykę na różnych poziomach. Od czerwca posiada uprawnienia nauczycielskie z zakresu nauczania matematyki. Przy okazji  - Self-advocate.