Stosowana analiza potrzeb®
Autorska metoda Fundacji Prodeste. Opiera się na filozofii i sposobie działania, które wypracowaliśmy w ciągu 15 lat istnienia Fundacji. Zrozumieliśmy, że wspieranie rozwoju nie jest tożsame z pracą terapeutyczną z dzieckiem.
Celem tej metody nie jest wyleczenie z autyzmu, zminimalizowanie objawów autyzmu ani nawet dostosowanie do nieautystycznego otoczenia. Miarą sukcesu jest istotna poprawa jakości życia oraz uzyskanie optymalnych warunków rozwojowych, w których będziemy mogli wychować człowieka zdrowego niezależnie od neurotypu.
Choć powstała w odpowiedzi na potrzeby osób autystycznych, jest równie skuteczna wśród osób o typowym wzorcu rozwojowym, chorujących, zdrowych i tych, którzy mają zwyczajnie potrzebę rozwijania własnej samoświadomości i poprawiania jakości swojego życia.
Dla kogo?
Stosowana Analiza Potrzeb to metoda, którą skutecznie mogą wykorzystać osoby w różnych sytuacjach osobistych lub zawodowych.
- specjaliści zajmujący się osobami wymagającymi większego wsparcia
- nauczyciele i edukatorzy
- rodzice i dalsza rodzina
- liderzy grup, kadra zarządzająca zespołami
- osoby poszukujące możliwości indywidualnego rozwoju
założenia stosowanej analizy potrzeb
Czteroczynnikowy model cech
Stałość
potrzeby
Analiza
wzajemność
stałość,
analiza,
potrzeby,
wzajemność.
Trzy pierwsze cechy stanowią fundamentalną bazę w podejściu do drugiej osoby lub w stosunku do samego siebie. Czwarty czynnik jest wartością dodaną, która sprawia, że SAP jest metodą cyrkularną, wpływającą na poprawienie jakości życia nie tylko osoby, której dotyczy, ale również osób z jej otoczenia. W tej relacji nie ma jednoznacznie określonego dawcy i odbiorcy oddziaływania wspierającego, ponieważ ukierunkowanie uwagi na potrzeby obejmuje wszystkich uczestników procesu.
pięć stopni
Stosowanej Analizy Potrzeb
Stosując SAP bierzesz na siebie rolę bezpiecznego i świadomego przewodnika. Nie jesteś sędzią ani nauczycielem. Podążasz przodem i pomagasz przejść przez nowe wyzwania. W tym celu konieczne jest przestrzeganie bezpiecznych pięciu stopni SAP, które zostały sformułowane i ustawione w określonej kolejności, tak aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkich osób zaangażowanych w proces.
Obserwacja
komunikacja
asekuracja
ochrona
prowadzenie
Trzy prawa SAP
Są to niezbywalne prawa wszystkich osób uczestniczących w procesie Stosowanej Analizy Potrzeb, niezależnie od wieku, wykształcenia, pozycji społecznej, struktury, etapu rozwoju, możliwości poznawczych i komunikacyjnych.
Prawo do wyrażania zdania
w każdej dostępnej formie
Prawo do wykonywania działań
Prawo do samodecydowania
W Stosowanej Analizie Potrzeb najważniejszy jest człowiek. Metoda SAP nie została zbadana naukowo, jej skuteczności nie dowodzą tabelki ani wykresy. Co więcej, o jej efektywności z pełnym przekonaniem będziemy mogli powiedzieć zapewne dopiero w kolejnym pokoleniu. Wtedy bowiem będziemy mieć sposobność obserwowania jakości życia osób, które aktualnie są dziećmi wzrastającymi w rodzinach korzystających z SAP.
Dla kogo, od kogo?
Niekwestionowanym zasobem SAP jest czynnik wzajemności. Nie ma tu “dawcy” i “odbiorcy” wsparcia w rozumieniu innych metod i podejść. Stosując SAP zarówno specjalista jak i osoba wspierana mają możliwość bycia aktywnymi uczestnikami procesu i aktywnie kształtować swój dobrostan psychiczny.
Stosowana Analiza Potrzeb to metoda dzięki której możliwe jest wspieranie:
- dzieci i osób dorosłych,
- osób w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością,
- osób rozwijających się w typowy sposób oraz neuroatypowych (w spektrum autyzmu, z ADHD, z mutyzmem wybiórczym),
- gdy rozwojowi towarzyszą doświadczenia chorób psychicznych, traumy, zaburzenia więzi, nieprawidłowo kształtująca się osobowość,
- osób rozwijających się zdrowo, w zwyczajnej rzeczywistości, ale w polskiej kulturze, która nie wspiera umiejętności odczytywania swoich potrzeb,
- osób, które chcą rozwijać swoje osobiste kompetencje, po to by poprawiać jakość swojego życia.
Poznaj twórców Stosowanej Analizy Potrzeb
dr Aśka Ławicka
Joanna Jakś
Aleksandra Oszczęda
Małgorzata Magusiak
Jakub Dyda
SAP w pigułce
„Spektrum autyzmu i Stosowana Analiza Potrzeb”
W tej książce spotkasz się z zagadnieniem rozwoju w spektrum autyzmu oraz z potrzebami. Te dwa zagadnienia – rozwój i potrzeby stanowią oś kształtowania się osobowości człowieka. Zdrowy rozwój może dokonywać się wyłącznie w sprzyjającym otoczeniu społecznym, w którym osoby bliskie potrafią wzajemnie odpowiadać na swoje potrzeby.
Fragment książki „Spektrum autyzmu i Stosowana Analiza Potrzeb”
„Przez lata różni ludzie, dzwoniący do nas pytali, jaką właściwie metodą pracujemy. Przez lata unikaliśmy odpowiedzi na to pytanie. Znajdziecie ją w tej książce. Właśnie trzymacie w rękach charakterystykę nie tylko rozwoju osoby w spektrum ale też tego, jak pracujemy i dlaczego. Nazwaliśmy tą metodę Stosowaną Analizą Potrzeb. Nie jest naukowa w sensie badań nad skutecznością. Jej skuteczność będziemy mogli potwierdzić za kilka lat, kiedy sprawdzimy ile młodych osób, dziś objętych wsparciem dorośnie bez poważnych zaburzeń emocjonalnych, psychicznych, osobowości.”
Fragment przedmowy autorstwa dr Joanny Ławickiej
Zacznij swoją ścieżkę SAP
Stopnie KURSU SAP
AKTUALNIE DOSTĘPNE:
Terminy na rok szkolny 2024/2025
Entry Level
18-20.10.2024 WROCŁAW
04-06.10.2024 INOWROCŁAW
Junior Level
17-18.01.2025 WROCŁAW
1-2.02.2025 INOWROCŁAW
22-23.03.2025 INOWROCŁAW
Intermediate Level
14-15.03.2025 WROCŁAW
7-8.06.2025 INOWROCŁAW
Advanced Level
16-18.05.2025 WROCŁAW
12-14.09.2025 INOWROCŁAW
Senior Level
13-15.06.2025 WROCŁAW
21-23.11.2025 INOWROCŁAW
Entry Level – 18h
Moduł teoretyczny – wprowadza merytoryczne podstawy metody, zagadnienia rozwojowe i tematykę potrzeb.
Junior Level – 16h
Moduł praktyczny, self-experience w czasie którego uczestnicy mają możliwość dokonania własnego rozwoju samoświadomości potrzeb oraz doświadczenia skuteczności i efektów stosowania SAP
Intermediate Level – 14h
Moduł teoretyczny – SAP w pracy z drugim człowiekiem – wprowadzający techniki pracy indywidualnej w obszarze budowania samoświadomości i samoregulacji.
Advanced Level – 14h
Moduł praktyczny – SAP w pracy z drugim człowiekiem – intensywny trening wykorzystania wiedzy teoretycznej w różnorodnych sytuacjach.
Senior Level – 16h +2h egzamin praktyczny
Trener SAP – Jak uczyć innych SAP? – Uczestnicy otrzymają i potwierdzą podczas praktycznego egzaminu kompetencje do kształcenia innych w zakresie Stosowanej Analizy Potrzeb.